Los Zapatistas

23 februari 2009

Een uitstap naar de archeologische site van Palenque en de watervallen van van Misol-Ha en Agua Azul leidde ons dieper in Chiapas, het gebied van de Zapatisten. Overal werd duidelijk dat de geest van Zapata hier nog duidelijk heerste, beschermer van de indigenas tijdens de Mexicaanse revolutie. Het EZLN, Ejercito Zapatista Liberacion Nacional, strijdde in de jaren negentig en nog steeds voor landrechten van de inheemsen. Genoodzaakt om mee te huppelen met een gids, vertelde hij ons wel dat de Zapatisten, hoewel afgeschilderd internationaal als terroristen, helemaal niet onze vijanden zijn. No son nuestros enemigos, pero son amigos.  Zij houden zich momenteel gedeisd in de jungle van Chiapas tot het einde van het akkoord van Chiapas en Mexico dat afloopt in 2010. De toekomst van dit verdeelde gebied is echter zeer onzeker. Zullen ze afscheiden van Mexico? Wordt het opnieuw deel van Guatemala? Zal de regering eindelijk de vele beloften inlossen?  Na een helse busrit in de vroege avond, de bestuurder wou ons even zijn rijkunsten showen...Bobbejaan in Chiapas...Hij vlamde over alles wat hij tegenkwam, de vibradores inclusief (vluchtheuvels in Mexico = een laag cement over de weg) Met de volgende mooie woorden verlieten we uiteindelijk het mooie San Cristobal en Chiapas...El hombre vale por lo que sirve, no por lo que sabe y menos por lo que tiene. (voor de niet-spaanstaligen onder jullie,...Een man is waardig voor wat hij doet, niet voor wat hij weet en nog minder voor wat hij bezit) Deze mooie streek, prachtige mensen en de revolutionaire geest hebben mij geraakt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Katrijn:
    25 februari 2009
    Chiapas... ze hebben mij wijsgemaakt dat dat deel van voormalig Guatemala indertijd voor 100 geweren verkocht werd aan de Mexicaanse koning (ofzo).

Leuk mee te kunnen volgen Stephanie! Blijven schrijven :)
  2. tim:
    1 maart 2009