El carcél de Pojom

13 maart 2009

Schuin voor de kliniek uit, staat trots de gevangenis van Pojom. Puès si, ik koesterde steeds een stille hoop op spannende gebeurtenissen in Pojom en zo geschiedde... De allereerste zaterdag werden in onze slaap verstoord door joelende honden en tierende mannen.  De volgende ochtend paniek alom. Wat bleek? Een lokale Pojomero had zich in het kasjot gezopen (en nog veel meer), maar had die nacht de benen genomen. De houten deur van 't gevang geforceerd (zie foto) en Pojom stond die ochten in rep en roer. Wat betekent dit?  Mensen overal, let wel mannen. Wanneer er volksvergadering is hier....jawel u leest het goed...democratie heerst ten volle hier...dan komen de mannen samen rond het gemeentehuis, een klein kantoortje dat zich naast de gevangenis bevind. Alle Pojomeros waren die ochten aldus present om zich tenvolle in de discussie te smijten. Hét onderwerp: de ley seco...in Pojom is het volledig verboden om alcohol te verkopen en te nuttigen.

Tja, Pojom bleek de repetente vol leven en dramatiek. Een week later was het immers weer prijs. Zaterdagavond opnieuw volksvergadering, dit keer was het nog straffer. Een generator stond te luid te draaien, om toch maar voor enige verlichting te zorgen, met opnieuw alle Pojomeros rond zich. De vice-alcalde (vice-burgemeester) en hét hoofd van de politie hadden zich ook een weg gedronken naar de gevangenis. De alcalde zelf had er niets beter op gevonden dan hen een lesje te leren. Het besluit van de discussie rond de generator. Wie heeft de alcohol verkocht?  We zullen ze vinden! Aldus gerechtigheid geschied. Vergeet wel niet, uit 't gevang geraken is niet meer dan een bepaalde som op tafel leggen, tja...

Wat er volgende week zal gebeuren?  A ver...  Maar één ding is zeker. Drama, intrige en spanning. Wat wil een mens nog meer?

1. Tim:
    13 maart 2009
    hey estefani,

muy bien
    in Panama is dat niet het geval. Hier worden de plaatselijke biertjes rijkelijk geschonken. het is nu Feria in David en we zullen zien wat dat geeft.
    heel Panama zakt af naar David. in de hostal heb ik nog een plaatsje kunnen bemachtigen.

Ik kijk verder uit naar de verhalen!! heel veel plezier en succes met je werk
    xxx
  2. lore ceulemans:
    14 maart 2009
    hallo meter stephanie,
    ik heb al veel bijgeleerd sinds je weg bent,
    deze laatste 14 dagen ben ik pampervrij dus geen pampers meer en het liefst van al ga ik op de grote wc wat ik veel leuker vind dan op mijn kleine potje te gaan. groetjes en kussjes van je petekindje lore.